dnes je 12.9.2025

Input:

2.4.4.1 Oprávnění strážníků obecní policie vyplývající ze správního řádu

1.5.2025, , Zdroj: Verlag Dashöfer

2.4.4.1
Oprávnění strážníků obecní policie vyplývající ze správního řádu

MV ČR

Doručování

§ 19 až § 26 SŘ: "Písemnost doručuje správní orgán, který ji vyhotovil. Správní orgán doručí písemnost prostřednictvím veřejné datové sítě do datové schránky. Nelze-li písemnost takto doručit, může ji doručit správní orgán sám; v zákonem stanovených případech může písemnost doručit prostřednictvím obecního úřadu, jemu naroveň postaveného správního orgánu (dále jen "obecní úřad") nebo prostřednictvím policejního orgánu příslušného podle místa doručení; je-li k řízení příslušný orgán obce, může písemnost doručit prostřednictvím obecní policie.".

Strážník bude doručovat všechny typy písemností zpracované příslušným orgánem obce (např. rozhodnutí, některá usnesení, předvolání apod.). Proto se na tuto činnost strážníka budou vztahovat všechna ustanovení tohoto dílu s výjimkou § 19 odst. 2, § 20 odst. 1 věta druhá, § 22, § 25 a § 26 SŘ.

Obecně k doručování je dále nutno uvést, že místní působnost obecní policie je dána hranicí území obce, která tento orgán obce zřídila (s výjimkou specifických veřejnoprávních smluv podle § 3a §3c zákona o obecní policii) - k tomu viz komentář k § 11 SŘ. Pokud by přesto strážník byl nucen se pohybovat mimo hranice území obce, která obecní policii zřídila nebo na území obce, která není účastníkem veřejnoprávní smlouvy podle zákona o obecní policii (tj. doručoval by např. písemnosti obecního úřadu obce s rozšířenou působností v jeho správním obvodu, který se nekryje s územím obce, ve které má tento orgán sídlo a kde je obecní policie zřízena), vystupoval by zde pouze jako doručovatel podle § 19 odst. 8 SŘ, měl by tedy postavení úřední osoby ve smyslu tohoto zákona. V žádném případě by však neměl oprávnění strážníka podle zákona o obecní policii a musel by proto vystupovat bez stejnokroje, služební zbraně, bez motorového vozidla s instalovanými jednotnými prvky apod. To znamená, že by např.:

a) nemohl vykonávat povinnosti a oprávnění strážníka daná mu zákonem, a to ani v případě, kdyby se přímo setkal s případným protiprávním jednáním (vyjma jednání v krajní nouzi, nutné obraně či v rámci tzv. občanského zadržení dle § 76 odst. 2 TŘ),

b) nenesl odpovědnost za náhradu škody v případě vzniku škodní události [povinným subjektem by mohl být správní orgán, na jehož pokyn strážník koná, obec, která zřídila obecní policii nebo obec, na jejímž území ke škodní události došlo, případně další subjekty; aplikace § 24 zákona č. 553/1991 Sb., o obecní policii (Náhrada škody) by v tomto případě nebyla možná].

Předvedení

§ 60 odst. 2 SŘ: "Předvedení na požádání správního orgánu zajišťuje Policie České republiky nebo jiný ozbrojený sbor, o němž to stanoví zvláštní zákon. V řízení před orgány obcí zajišťuje předvedení též obecní policie.".

Vzhledem k tomu, že podle zákona o obcích a zákona o obecní policii je místní působnost obecní policie vymezena hranicí území obce, která tento orgán obce zřídila (s výjimkou veřejnoprávní smlouvy uzavřené podle § 3a, § 3b, o obecní policii), platí i pro tento případ, že při předvedení osoby z obce, která obecní policii nezřídila, resp. není smluvní stranou veřejnoprávní smlouvy podle zákona o obecní policii, strážník nemůže využívat oprávnění podle zákona o obecní policii - viz analogicky odůvodnění předchozího

Nahrávám...
Nahrávám...